Laundromat, laundromat, laundromat

Det här skulle bli en djup liten text om hur man (jag) ibland tar till kategoriska förenklingar för att lättare kunna sortera saker i svart/vit, go/ond, proffsig/skanky, fin/dum. Men jag låter det gå och dricker min fernet sittandes på den splajdans nya renfäll som AM så generöst lånat ut till min balkong ety ity den fäller nåt kopiöst och går inte att ha i möblerade rum.

Ja, jag sitter på fällen och ser på raden av små istappar som pryder balkongräcket och tänker lite på den nya given och på vad den innebär och vips så närmar jag mig en årskrönika men näe, den får också vara. 2009 alltså. Det var vad det var; året då saker hände. Ibland greppade jag rodret ibland fumlade jag efter det. Jag var go och jag var ond.

Mer relevant är att blicka framåt, innit? År 2010 ska jag hålla kvar vid tanken på att världen är mitt ostron och minnas att varhelst jag lägger min hårtork, där är mitt hem. Jag ska vara omsorgsfull mot mina nära och kära. Jag ska vara proffsig och snäll och akta mig för att vara för kategorisk. Var och en skäms för sig själv, som någons mormor brukade säga. Luften är fri, säger jag. Eller som lille J brukade utbrista när han var i femårsåldern: Skål, gutår och bajs!

Kommentera

