tv

org_136897_191661a

Kan inte bestämma mig om jag blir glad eller ledsen för att det uppenbarligen finns ett stort intresse för riktiga bajsprogram på tv.

I kväll har Kanal 5 premiär på två nya serier, en dokumentärserie om Gekås i Ullared och en serie som heter Silent Library. Den senare går ut på att man som vanligt får se ett gäng efterblivna idioter som vill göra sjukt äckliga grejer i tv. Uppdragen kan till exempel vara att dricka te med tånaglar i, bli smiskad av en kaktus eller att sitta med ansiktet i en rutten bläckfisk.

Fantastiskt.

Det är då jag inte vet hur jag ska känna. Först blir jag lite bekymrad för mänskligheten och för att vi har demokrati i Sverige, när så många människor inte har alla hästar i stallet. (Ska jag säga som älskar att titta på hål i väggen…) Men sen tröstar det mig att tänka att vi nog har det väldigt bra om vi känner ett så stort behov av att ha ansiktet i en rutten bläckfisk (eller i alla fall titta på någon som har det). Hur som helst, det blir en helkväll framför tv:n.  Jag vill gärna avsluta med ett citat av Boris Lennerhof, vd på Gekås i Ullared. På frågan om vad han tror effekten av programmet om Gekås blir kommer han med följande skarpa analys: Antingen så känner folk att de inte behöver komma hit för att de har sett det på tv. Eller så blir det tvärtom.

Kommentera

